Beindul a Wolf Kati-szindróma?
„Az eredményeket látva nem lepődtünk meg: kortól és nemtől függetlenül a közönség Wolf Katit szereti a legjobban, és róla senki sem gondolja azt, hogy megosztó személyiség lenne. Aki ismeri, szereti is a csodálatos énekesnőt”[1] - olvasható az Eurovíziós Dalfesztiválig eljutott magyar sztár hivatalos honlapján. Hihetnénk, hogy jó marketingfogás vagy rajongói lelkesedés áll a kijelentés mögött, ami látensen persze ott is lehet, hiszen valakik szerkesztik az oldalt, viszont empirikus kutatások szolgálják az adatot. A TNS Hoffmann és az NRC Media Person Monitor ugyanis 2011 júniusában a magyar énekesek ismertségét és kedveltségét vizsgálta meg. Az online kutatás módszeréről fontos megjegyezni, hogy bár a két tucat énekest véletlenszerűen választották ki a közvélemény-kutatók, viszont a megkérdezett férfiak, nők és fiatalok körében is Wolf Kati került az élre, amivel bekerült az átlag feletti és ismertséggel rendelkező szupersztárok közé. Tovább.
![]() |
Díva és anya |
Valóban,
más tehetségkutatósokhoz képest – Kökény Attila, Kovácsovics Fruzsina, Janicsák
Veca – Wolf Kati
médiaszereplése nagyobb visszhangot váltott ki a társadalomban, amit azzal,
hogy eljutott a düsseldorfi Eurovíziós Dalfesztiválig, csak tovább fokozott. Mivel
érhette el ezt?
Amint
2010-ben felbukkant az RTL Klubon futó X-faktorban,
valami megmozdult a magyar nőkben. Úgy tűnik, a két kisgyermekkel büszkélkedő,
35 éves, ugyanakkor szemmel láthatóan dekoratív anyuka egy hatalmas
feszültséget oldott fel bennük nyilvános szereplésével. Nevezetesen a feleségek és családanyák
dilemmáját: anyaság, család, otthon
vagy munkahelyi siker, karrier.
Ebben állhat sikerének fő titka, olyannyira, hogy az X-faktor 2011-es szériájában már feltűnt egy újabb, két gyermekes
édesanya énekesnői ambíciókkal, akit a média második Wolf Katiként is emleget.
A
győztes Wolf Kati abbéli szerepe, hogy a médiában sikeres díva helyt tud állni családanyaként is,
tehát nem kell választania a kettő közül, a legkézenfekvőbb nyilván, amit a tehetségkutató
műsor és az azt kommentáló beszélgetős műsorok, újságcikkek szintén gyakran kiemeltek. Ezen a feszültségfeloldó
szerepen túl más képek is kialakultak róla a médiában, amelyek egyrészt összefüggést
mutatnak el előbbi anya vagy díva oldalával (pl. őszi ruhakollekció bemutatóján
vesz részt, reggeli beszélgetős műsorokban tárulkozik fel családanyaként,
C-vitamin reklámozásához kérik fel), másrészt pedig eltér, és például politikai
célokra használják fel, amiről a későbbiekben természetesen szólok.
A dolgozat célja tehát megvizsgálni néhány
újságcikket és televíziós műsort szubjektív értékeléstől mentesen, hogy milyen
képek alakultak ki Wolf Katiról, milyen értelmezési keretek között mire
használják, és (így) milyen értelmezési lehetőségei alakulnak ki a közönségben.
A
témaválasztás éppen azért esett rá, mert mint fentebb említettem, az egyik
legismertebb hazai sztár, másrészt egy igen érdekes és megemlíteni mindenképpen
fontos társadalmi folyamatot látszik beindítani nőtársai között, nevezetesen,
hogy nem kell választani anyaság és karrier között, tehát családi kötelesség
mellett is el lehet indulni médiakarriert csinálni. Ezt a jelenséget Wolf Kati-szindrómaként
nevezem el.
Wolf
Kati indulása
Wolf
Kati médiaszereplése elüt a többi tehetségkutatósétól, hiszen már 7 évesen lehetősége
volt megcsillantani bimbózó tehetségét, amikor elénekelte a Vuk betétdalát. Egy
ország megismerte ekkor, nem árt megjegyezni azonban, amit a média is gyakran
megtesz, hogy jó családban született, hiszen édesapja, Wolf Péter, elismert
zeneszerző.[3]
Szinte minden feltétel adva volt a zenei pályához, ráadásul elvégezte a Zene
Akadémia szolfézs-karvezetés szakát, azonban többnyire – családi teendői
mellett – titkárnőként, asszisztensként dolgozott. A zene ettől függetlenül továbbra
is meghatározta életét, hiszen énekelt kisebb zenekarokban, 2009-ben pedig
megjelent első önálló lemeze, a Wolf-áramlat. Az igazi sikert azonban az X-faktor és az utána következő
Eurovíziós Dalfesztivál hozta meg számára olyannyira, hogy előadói
tevékenységét Szenes Iván Művészeti díjjal és a legjobb női előadónak járó Viva
Comet gömbbel is elismerték.
![]() |
Kislányként a Vuk dalával |
Sztárok
– elméleti keretek
Elméleti
keretek között egy sztárról, különösen itthon, nem könnyű beszélni, hiszen
Magyarországon minimális kivétellel nincs ilyen hagyománya a populáris kultúra
központi szereplői vizsgálatának.[4] Bevallva vagy bevallatlanul azonban, mint a
válaszadók aktivitásából is kitűnik, mindnyájunkat érdekelnek sztárok körüli
hírek, sőt direkt vagy indirekt tömegekre hatnak. Hangsúlyozottan fontos ezért,
hogy magyar sztárokkal foglalkozó magyar nyelvű szakmai reflektálások is
szülessenek.
A
sztárok elemzésénél lehet és kell beszélni a tömegkommunikációs eszközökről,
hiszen mint azt Munk Veronika megjegyzi, „a tömegmédia egyfelől a sztár
létrehozójaként, másfelől az individuum sztár-aspirációjaként lép fel”, [5]
viszont társadalomlélektani szempontból sokkal fontosabb a sztár funkciót
megvizsgálni.
A
sztárról leginkább csoportképző, témakijelölő, napirendkijelölő erőként szokás
beszélni, hiszen a köznapi beszéd, a pletykák legfontosabb forrásai lehetnek:
noha „Magyarországon
a bulvárt illik lenézni, a lapolvasási és a tévénézési adatokból kiderül: a sztárság igenis működik. Ha fanyalogva vagy titokban bár,
mégis érdeklődéssel fogyasztja a társadalom jelentős hányada.”[6] A társas érintkezésben, a pletykálkodásban
tehát fontos szerepük van a sztároknak, így Wolf Katinak is. Hányszor halljuk
vagy olvassuk, hogy Wolf Katinak könnyű két gyerek mellett dívaként tündökölni
a színpadon, hiszen őt a szülei támogatják, segítőkész az anyósa, jó élete van,
stb.
A
sztárról beszélhetünk emellett értékképző erőként is. Az értékek nyilvános
konstrukcióját a tradicionális társadalmakban a vallás, míg a felvilágosodás
után a modern tudomány és művészetek, a késő modernitás korában pedig a média
és a populáris kultúra rítusai látják el. Császi Lajos interpretációjában így a
tömegmédia elektronikus folklórként értelmeződik. Mint egykor az orális kultúrákban
a közösségi mesemondók továbbították a tudást, az értéket, a viselkedési mintákat,
ma ezt ugyanígy teszi a tömegmédia, legfőbb szereplőivel, a sztárokkal.[7]
Szereplehetőségek
Ahogy a sztároknak megvan a maguk
csoport- és értékképző erejük a közönségben, ugyanúgy megvan ezeknek a
változatos értelmezési, félreértelmezési, túlértelmezési lehetőségük is, ami a
társadalom heterogenitásával és különféle érdekekkel van meglátásom szerint összefüggésben.
Az alábbiakban néhány ilyen, a médiában Wolf Kati körül kialakult szerepet
tekintünk át.
A magyar Celine Dion
Wolf Katit a médiában gyakran a
magyar Celine Dionként emlegetik, általában pozitív értelmezésben. Már az X-faktor zsűrije, Geszti Péter is
megjegyezte a When Love Takes Over című produkció után a magyar énekesnőnek:
„ideje Celine Dionnak tudomásul vennie, hogy jön a következő trónfoglaló”,[8]
majd a Fél kettő című délutáni
beszélgetős műsorban D. Tóth András hasonlította őt a külföldi énekesnőhöz,
mondván hogy hangjával, bájával a színpadon ő is mindenkit lehengerel. Amikor
Wolf Kati bejutott az Eurovízióra, internetes oldalak egyes kommentelői
megjegyezték, Celine Dion karrierje is ezen a dalfesztiválon indult 1988-ban, Wolf
Kati is egy díva, ugyanakkor vannak olyanok is, akik inkább plagizálást látnak
ebben a szerepben, és hiányolják az eredetiséget: [9]
„
Kakukk:
Üdvözlöm! Nem
zavarja, hogy Celine Dion utánzat? Miért nem saját magát adja, miért kell
másokat utánozni??? Mind a dal mind pedig a megjelenése másolat!!!!!
Wolf Kati:
Én saját magamat
adom, ha valakinek eszébe jut rólam Celine Dion, akkor az egy dicséret, mert ő
ma az egyik legnagyobb énekes.”
Nyilván a Celine Dion hasonmás
pozitív hangoztatói egyrészt az imázs építésének érdekében vannak ezen a
véleményen, hiszen Celine Dion világsikerre tett szert azzal, hogy ő énekelte a
Titanic betétdalát, de egy másik értelmezési szemszögből nézve akár
bekapcsolódhat a nemzeti öntudat is, gondolván, a magyarok is vannak olyan jók,
hogy kikerüljön közülük egy olyan sztár, mint a Grammy-díjas énekesnő.
Megemlítendő
ebben a párhuzamban, hogy a külföldi bulvárlapok szívesen cikkeznek Celine
Dionról is úgy, mint kisgyermekeinek élő boldog családanyáról.
A
Wolf Katiban tetten érhető dívasággal, nőiességgel, dekorativitással, vagy ha
úgy tetszik celinedionságával van összefüggésben, hogy a legújabb őszi
ruhakollekció bemutatásához őt kérték fel. A Top Lady c. magazin címlapján ezt az érzést erősíti, ugyanakkor
gyakran hangoztatja, hogy kedvenc ruhadarabja inkább a farmernadrág és az ing,
vagy a szabadidőruha, hiszen mégiscsak családanya.
Sztárelméleti kérdéseknél érdemes
Victor Turner küszöbember-fogalmát beemelnünk a diskurzusba. Terjedelmi okok
miatt most eltekintünk ennek részletes elemzésétől, Wolf Kati nyilvános
szerepléseire koncentrálva ennek csak egyik aspektusát emelem ki Szabados Péter
interpretációja kapcsán: „a küszöbemberek egyben >>szentek<< is,
azaz rendelkeznek valamilyen szakrális karaktervonással. E jellemzőjük
társadalmi pozíciójukból fakad, pontosabban azt mondhatjuk, hogy a
helyzetváltoztatások, az átmenet rítusai biztosítják számukra ezt a
felsőbbrendű kvalitást. Wolf Kati ugyanis kislányával, Jankával a Corvin
sétányra vittek néhány otthon már megunt játékot a szegény sorsú gyermekek
számára,[10]
de minden sztárról tudunk olyan történeteket, amikor beteg rajongóikat lepik
meg. Wolf Kati egy leukémiás kislány álmát váltotta valóra akkor, amikor elment
hozzá énekelni,[11]
amiket a RTL Klub Fókusz vagy Reflektor című magazinműsorai közvetítették.
A sztár mint egészséges zöldember
Talán
emlékeznek a Fókuszban bemutatott
riportra, amelyben Vastag Csaba öltönyben a Való Világból ismert
testvérpárossal, Gigivel és Bécivel szemétszedésre indult. Jó marketingfogás
áll az ügy mögött, a sztárok olyan arcok, akikkel könnyebben el lehet adni egy
terméket, egy ügyet, egy irányzatot vagy eszmét. Persze lehet személyes
meggyőződés is, de itt már mindenképpen médiaeseményről van szó. A média
szívesen mutatja be a sztárokat környezetvédőként vagy gyógyszerreklámok
kapcsán az egészséges életmód híveként.
„Wolf
Kati is a környezetvédelemre tanítja lányait”[12] –
írja a vasnepe.hu erősen kiemelve Wolf Kati anyaoldalát egy újabb értelmezési
keret (környezetvédelem) megjelenítésével.
„Család,
zene, fellépések: fontos a lendület” – mondja Wolf Kati a Jovital Duo C-vitamin
reklámjában, miközben épp az új dala, a Vár
a holnap… hallható. Rajongói internetes fórumokon állítják, nem szeretik a
reklámokat, de ez egy kivétel, a másik oldal – marketingkommandó – épp az
ellenkezőjét állítja, és arról győzködik az embereket, hogy ne higgyenek a
reklámoknak.
Reklámpszichológiai szempontból jó
választásnak tűnik Wolf Kati arca, hiszen ő az a nő, aki soha nem fáradhat el,
munka után sincs pihenés, mindig szükség van a lendületre, erőre, pörgésre, amire
a reklám erőteljesen rájátszik egyrészt a zeneválasztással, másrészt az
énekesnő életét kitöltő kulcsszavak (család, fellépés) kimondásával, aminek megéléséhez
nem kevés energia szükséges.
A közös képviselő
Azzal,
hogy Wolf Kati képviselte Magyarországot az Eurovíziós Dalfesztiválon, olyanok
szívébe is belopta magát, akik nem különösebben rajonganak a popkultúráért, de
fontos számukra az ország imázsa, híre magyarságtudatuk miatt. Wolf Kati
énekesnőként ebben az értelmezésben egész Magyarországot, az egész magyarságot
képviselte a nagyvilág előtt, mintegy popkulturális nagykövet, így olyanok is
drukkolni kezdtek érte, akik eddig nem nagyon ismerték. Fontos volt számukra,
hogy Magyarország is jelen van a nemzetközi versenyen, a magyarok is részt
vesznek ebben. Wolf Kati így szinekdochés szerepet nyert, pars pro toto egy
magyarként állt ki, de minden magyar nevében, amit a média úgyszintén
hangsúlyozott és szavazásra buzdított mindenkit.
Egy
ilyen nagy és közösségi szerepnél óhatatlan, hogy ne jelenjenek meg ellentétes,
olykor politikai színezetű diskurzusok, ami kapcsán a sztár válhat politikai
céltáblává is önkénytelenül:
„Orbán
kegyeltje Wolf Kati” – írta a Blikk mindenféle kommentár nélkül egy német
baloldali újságíró kijelentésére hivatkozva:
„Politikai
okokból el kell utasítsuk. Orbán Viktor egyik kegyeltje."[13] A
német lap egyébként gyakran kritikus véleményen van az Orbán-kabinetről.
Korábban hevesen támadták a médiatörvényt és az új alkotmányt is.
Wolf Kati a vártakhoz képest hátrébb végzett, sok magyar csalódottságot érzett. Egyesek a nemzetközi viszonyokban találtak arra választ, miért kaptunk más országoktól kevés pontot: „Magyarország jelenléte tehát sokkal inkább negatív vagy közömbös, mint pozitív érzelmi reakciókat váltott ki. Ha a >>rendszerváltás<< előtt még azt gondolhattuk, hogy szeretik a magyarokat Európában, akkor most kifejezetten nem szeretnek bennünket vagy közömbösek irántunk, s ennek az antipátiának még egy vetélkedő kapcsán is hangot adnak. … A döntőről írt cikkek hozzászólásait olvasva sokan el is kezdtek a szokásos módon keseregni, hogy mi egyedül vagyunk, testvértelenek vagyunk, sziget vagyunk a környező szláv és germán tengerben, nincsenek rokonaink, mint a mediterránumban élő latinoknak, vagy az északon élő skandinávoknak, nem szavaznak ránk a volt Jugoszlávia vagy a volt Szovjetunió országaiban élők sem stb.”[14]
Csak
néhány mondat erejéig jegyzem meg, ha már a nemzet képviseletéről van szó, hogy
a kommentelők között nagy aktivitást robbantott ki az a malőr, hogy a szóban
forgó dalfesztiválon Wolf Kati kezében a magyar zászló fordítva volt, ami
szintén beindította a fórumozók politikai hozzáállását.[15]
A kettős karnevál
Habermas
nyilvánosságparadigmájában a médiát az okoskodó magánemberek nyilvános
fórumának tekintették, ahol lehetőség van a mindenkit érintő kérdések
érdekmentes és racionális tisztázására, tehát leginkább valamilyen közügy
megvitatásának a terepe volt, ám a hebermasi értelemben vett okoskodás eltűnt a
médiából. A szerkesztőknek ilyen, lassabban kifizetődő hírek helyett szükségük
volt azonnal kifizetődő hírekre (bulvárra, tabloidra), tehát előtérbe került a
televízió szórakoztató funkciója.[16] A
médiában ugyanis tetten érhető a karnevál. A műsorok bizonyos típusainak
ennélfogva „egyfajta >>gőzkieresztő<<, feszültségoldó funkciójuk is
van.”[17] A
racionalizmus szellemében ugyan elfojtották ezt a fajta rítust, de a populáris
kultúra és a média tökéletesen visszacsempészi ezt. Vígasságot, kikapcsolódást
hoznak a sztárok, a tehetségkutatók, ahol egy időre zárójelbe tevődnek a
hétköznapi gondok-bajok. Ilyesfajta ceremóniamester mindegyik sztár és közben
önmagát is megvalósítja, szórakoztatja.
Wolf Kati, a feszültségfeloldó: tökéletes anya és tökéletes díva
Kedvelői
körében a legszimpatikusabb értelmezési lehetőség, hogy Wolf Kati valami
olyasmit tud valóra váltani, ami minden nő álma talán. Egyszerre tud lenni anya
és díva, nem kell egyikről sem lemondania. A piacgazdaság követelményei
választás elé állítják a nőket. Egyre többen érzik azt, hogy a munkaerőpiacon
való érvényesülésük feltétele a hagyományos női minták (anya, feleség, emóciók)
háttérbe szorítása, és a „férfias” értékekkel való azonosulás. Manapság gyakran
hallunk a szingliségről mint életformáról érvelve azzal, hogy egy társ, egy
család csak akadályozó tényező lenne a szakmai előmenetelben, a
karrierépítésben. Másik oldalról azt hallani nőktől, hogy ők inkább a családot
választják, szeretteiknek élnek csak, ezért vagy nem állnak munkába vagy
megelégszenek egy beosztotti pozícióval. Befutott sztárok is adnak interjút
arról, hogy egy időre visszavonulnak, mert gyerekeikkel szeretnének inkább
foglalkozni. Ez persze tűnhet sarkításnak tőlem, de a média kommunikálja így
épp Wolf Kati kapcsán, akinek sikerült megtalálnia az arany középutat, mintegy
a két archetípust (Anya és Nő/Díva) tökéletesen ötvözve. Ebben szolgál példával
dilemmázó nőtársainak. Ha fentebb azt mondtuk, a média és a benne futatott
sztár értékképző erőként funkciónál, akkor kijelenthetjük, hogy Wolf Kati
nyilvános szerepléseivel – a Reggeliben
beszél arról, hogy kislánya elkezdett beszélni, beteg gyerek álmát teljesíti
azzal, hogy énekel neki, testvérével gyermekkori csínytevéseikre emlékeznek
vissza, az ősz legdivatosabb ruhadarabjait mutatja be, egészséges életmódra
hívja fel a figyelmet – együttesen megmutatja a nőknek: meg lehet találni a
dolgok között a harmóniát. Tehát a felcserélés
(család vagy karrier) helyett ő a hozzáadó
(család és karrier) attitűdöt erősíti, amit a média vele kapcsolatban mindig
hangsúlyoz.
A Wolf Kati-szindróma
Ez
nem azt jelenti, hogy ő az első családanya, aki a médiába keményen bedolgozza
magát. Erre a legjobb példák azok a már befutott női televíziós személyiségek,
akik az interneten baba-mama blogot írnak (Gombos Edina, Balássy Betty, Rubint
Réka)[18],
vagy itt van Szíj Melinda, a magyar Susan Boyl, igaz családja helyett csíkos
szatyra áll a figyelem középpontjában, olyannyira, hogy a szemfüles boltosok a
Megasztáros énekesnő fényképével és nevével árulják a bevásárlószatyrot. Azt
állítom Wolf Kati kapcsán tehát, hogy ő az első olyan friss hazai sztár, aki
érzékelhetően megmozgatta a közönséget. Ez pedig nem más, mint hogy a jelenleg
futó X-faktor műsorban több, akár
idősebb családanya is elindult szerencsét próbálni a média világában épp Wolf
Kati számaival, Wolf Kati utánzatokként.
A
Wolf Kati-hullám/Wolf Kati-szindróma elterjedésében nemcsak az önjelölt sztárok
vesznek részt, hiszen a média is ráharapott erre a hajdú-bihari Veressné Bagosi
Alexandra kapcsán. A két gyermekes, válófélben lévő anyukát a Hajdú Online
szerkesztői Wolf Katihoz hasonlították A
debreceni Wolf Katinak szurkolhatunk? című tudósításban. A párhuzamot a két
kisgyermekben és az éneklésben látták, ugyanakkor a mentorok kérték, az Anya
szerepét hagyja otthon, a műsorba a Nőt hozza.
![]() |
Veressné Bagosi Alexa - a második Wolf Kati? |
Zárszó
Bagosi Alexandra a középmezőnyben
kiesett, döntős második Wolf Kati
már nem lesz. Mindenesetre Wolf Katalinban, a magyar szupersztárben megvan az a
karizma, amivel jól össze tudja egyeztetni családi teendőit karrierével,
nyilvános szerepléseivel, amihez társulnak egyedi személyiségbeli vonásai. A
médián keresztül mindenképpen hatott a főleg vele egykorú édesanyákra, ahogy
ezt a dolgozat is igyekezett bemutatni. Az, hogy beszélhetünk-e Wolf
Kati-szindrómáról a médiában vagy a hétköznapokban, még a jövő zenéje. Mindenestre
megvan a lehetőség, amivel eddig néhányan már éltek.
[1] A közönség Wolf Katit szereti a
legjobban – http://www.wolfkati.hu/hirek/a-kozonseg-wolf-katit-szereti-a-legjobban
[2] Magyar énekesek ismertsége és
kedveltsége – http://www.mediapiac.com/digitalis-lap/2011-9-szam/Magyar-enekesek-ismertsege-es-kedveltsege/871/
[4] Munk Veronika: Sztárság,
elméletben, Médiakutató – http://www.mediakutato.hu/cikk/2009_01_tavasz/01_sztarsag_elmeletben
[5]
Uo.
[6] Uo.
[7] Császi Lajos: A média rítusai. Osiris Kiadó, 2002.
13-19.
[16] Habermas, Jürgen: A társadalmi
nyilvánosság szerkezetváltozása, 243-248 old. Gondolat, Bp. 1971
[17] Szabados Péter: Karnevál a
médiában, Médiakutató
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése