A mozgóképkutúra- és médiaismeret a NAT vitaanyagának tükrében
„Míg a médiumok kultúraformáló jelentőségét ma
már kevesen vitatják, annak iskolai oktatásával vagy inkább oktathatóságával
kapcsolatban természetes bizonytalanság érezhető.”
/Hartai László/
Előszó
Jelenlegi írásomban a magyarországi mozgóképkultúra- és médiaismeret-oktatás aktuális helyzetével
foglalkozom. Egyrészt más országok mozgóképoktatásához képest a magyar tantárgy
története egy egészen sajátos, szintetizáló (filmtörténetre, médiaelméletre és
kreatív médiahasználatra figyelmet fordítanak) jelleget ölt. Másrészt tanítják
integráltan és külön óra keretében (az ország több iskolájában jönnek létre
médiatagozatok, máshol pedig még integráltan, más tantárgyba beépítve sem
tesznek említést róla), nem utolsó sorban pedig kiemelt figyelmet kap az új
Nemzeti tanterv (NAT) vitaanyagában, amely felvetheti azt a kérdést, hogy vajon
teljesen jó műveltségi terület között tárgyalják ezt az újszerű és szükséges tárgyat. Tovább
A
magyar mozgóképkultúra- és médiaismeret sajátosságai
Mielőtt
rátérnénk a konkrét témára, mindenképpen szemügyre kell röviden venni a hazai
mozgóképoktatás történeti vetületét. A gyökerek a hatvanas évekre nyúlnak
vissza. 1962-ben a magyar érettségi
tételek között már olyan cím is felbukkant, hogy „A film (a rádió, a televízió)
szerepe a művészi élmény felkeltésében, az irodalmi alkotások
népszerűsítésében”, majd a film terjedésével megjelent a filmesztétika
oktatásának igénye, amit kezdetben hajlamosak voltak egyfajta képes
irodalomként értelmezni. A filmesztétika tantervbe való beemelése a magyar
közoktatásba Európában egyébként egyedülálló kezdeményezés volt. Rövid időn
belül a tárgyat már mozgóképkultúra- és médiaismeretre keresztelték,
hangsúlyozva a tantárgy tematikai és szemléletbeli újraértelmezését. A korábbi
Nemzeti alaptantervekben megfigyelhető a tantárgyon belül, hogy a kezdetben döntően
filmalapú oktatásról a hangsúly a médiaelméletre, a tudatos médiafogyasztásra
és részben a kreatív médiainformatikára tevődik át. A folyamatot jelképesen az alapul
szolgáló idézett tanulmány címe is kifejezi – Filmesztétikától a
médiaismeretig.[1]
Érdemes
kitekintenünk a nemzetközi színtérre, hiszen a különböző országok mást értenek
a mozgókép- és média oktatása alatt, aminek ismerete további fejlődési
lehetőségeket adott és adhat a magyar oktatás számára. A Médiakutató egyik tanulmánya felhívja a figyelmet,
hogy „a világban megjelenő mozgóképoktatási gyakorlatot három szempont alapján
értékeljük”[2]
-
A mozgóképoktatás elméleti alapjai.
-
Mi az adott program célrendszerének
jellegadó eleme, azaz milyen nevelési célokra „használják” a mozgóképet?
-
A mozgóképoktatás milyen módon és milyen
mértékben integrálódott az adott ország közoktatásába?
Az
alábbiakban ezeket a pontokat röviden ismertetem az említett tanulmány
alapján.
A
mozgóképoktatás elméleti alapjai két nagy részre osztható. Angliában,
Norvégiában és Svájcban a társadalomtudományi szemlélet érvényesül a
tömegkommunikáció társadalomformáló erejére irányítva a figyelmet, míg
Oroszországban inkább egy művészetszemiotikai-esztétikai paradigma
figyelhető meg, amely a mozgóképes nyelv sajátosságaira (tér-idő, vágás, montázstechnika)
helyezi a hangsúlyt.
Területenként,
az ország gazdasági-politikai helyzetétől függően a nevelési célok is igen
változatosak. Szintén Argentínában például a demokratikus-felzárkóztató modell
valósul meg. Az iskola a „tömegkommunikáció eszközeinek üzeneteit értő
polgárokat kíván nevelni, akik egyéni érdekérvényesítésük során felhasználják
az iskolában elsajátított kommunikációs készségeket, és ismereteik birtokában
részt vesznek a helyi társadalom tevékenységében. Végső soron tehát egy társadalmi
modernizációs folyamatról van szó, amelyet segíthet az oktatás minőségének és
hatékonyságának növelése.”[3]
Fejlettebb
országokban a megfelelő médiaértés kompetenciájának kialakítása a tanórák
célja, ami „mozgókép adekvát olvasását és használatát” jelenti, bár ahogy arra
a tanulmány szerzője, Szíjártó Imre felhívja a figyelmet, „a különböző államok,
sőt még az egyes intézmények között is nagyok a különbségek a tárgynak a
tantervben való megjelenésében. Jelentősek az eltérések abban, hogy ez az iskoláztatás
melyik szintjére terjed ki, hiszen számos helyen már az óvodában elkezdődnek a
hasonló foglalkozások.”[4]
Nevelési
célokon belül a harmadik típust egyfajta művészetelméleti és művészettörténeti
szemlélet határozza meg, nem elfelejtkezve a társadalomtudományi modellről és a
demokratikus-felzárkóztató szándékról.
Végezetül
legyen szó a mozgóképkultúra- és médiaismeret közoktatásban elfoglalt helyéről.
„Néhány országban az anyanyelven belül foglalkoznak mozgóképpel, másutt külön
tantárgyként szerepel, megint másutt kereszttantervi anyagként; előfordul a három
forma együttes jelenléte is” (Anglia, Amerikai Egyesült Államok, Skócia,
Norvégia, Finnország), míg más országokban (Argentína, Nigéria, India) egyfajta
alulról szerveződő, mozgalmár-jellegű indítványozásról van, amelyek leginkább
tanítási órák után következő délutáni szabadidős programok keretében valósulnak
meg.[5]
Ezek
alapján a magyar mozgókép- és médiaismeret oktatásáról elmondható, hogy eddigi
története során szintézisre törekedett. Akár az előző évek tanterveiben, de
akár az újban is láthatjuk, hogy a jelelméleti-esztétikai modellből kiindulva
és annak bizonyos sarkalatos pontjait megőrizve eljutott a társadalomtudományi
modell felé. Küldetésében fontosnak tartja a hátrányos helyzetűek felzárkóztatását,
valamint a megfelelő médiaértés kialakítását, hogy „a tanulók választani
tudjanak a hagyományos és az új médiumok teremtette nyilvánosságban, esélyt
adva arra, hogy értő, kritikus, egyenrangú résztvevői lehessenek az új
társadalmi színtereken zajló érintkezésnek.”[6] Az
oktatási keretek között megvalósulásáról pedig tudjuk, hogy a délutáni
filmklubok és médiaszakkörökön kívül más tanórákba integrálva vagy
szerencsésebb esetben erre a célra külön szánt tanórán foglalkoznak a
média tanításával.
A
tantárgy védelmében
A
magyarországi pedagógustársadalomban egyelőre nem kapott teljes
létjogosultságot még a mozgóképkultúra- és médiaismeret mint tantárgy, noha
ennek szükségessége vitathatatlan. Közhelyszámba
menő már, hogy az iskola megszűnt a tudás egyedüli forrásának lenni, hiszen a
média mint ismeretközvetítő rendszer igazi kiegészítője/vetélytársa a formális
oktatásnak. Az alábbi pontokban[7]
összefoglalom, hogy pontosan miért.
· A média szocializál – vagyis egyre
inkább a társadalmi normák, értékek, minták közvetítőjévé válik. A diákok
gyakran többet ülnek a képernyők előtt, mint családtagjaikkal beszélgetve vagy
az iskolapadban, viselkedési és gondolkodási mintáikat a személyes élmények helyett
sokszor a „villanypásztorként” használt médiából merítik.
· A média informál – vagyis a világ
dolgai felől egyre gyakrabban a médiumokból tájékozódunk (televízió, sajtó,
internet), amelyek információs módja meg is határozza a többség
tájékozottságának jellegét, minőségét és mértékét.
· A média függőséget okozhat – mert az
audiovizuális információrobbanás részben meg is bénítja életünket, ha nem
tanulunk meg szelektálni, ha nem merjük kikapcsolni a készüléket, mert lehet,
hogy a következő információ nagyon fontos lesz számunkra. Mivel az „égi
csatornákon vagy a hálózaton” érkező üzenetekkel fokozatosan hasonló viszonyba
kerülhetünk, mint a vallásos emberek a felsőbbrendű lényekkel, a személyiség
autonómiájának védelmében tudatosítani kell a média világának „mágikus”
természetét, hogy az „égi csatornák” üzenetei ne váljanak kábítószerré,
valláspótlékká.
· A média hatalmi tényező – mivel
önállósult hatalmi ágazattá vált, amely hasonlóan működik, mint a
világgazdasági rendszer vagy a nagyhatalmi katonai-politikai gépezet, ezért
világának ismerete nélkül ma már nem lehet igazán érteni a társadalmi
folyamatokat.
· A média manipulálhat – mivel a
médiaszövegek erősen befolyásolják a közönséget. Részint mert máshogy jelenítik
meg a valóságot, mint ahogy azt a befogadó személyesen megtapasztalja, részint
mert a kibocsátók gyakran tudatosan is manipulálni kívánják a közönséget.
Meghatározható „rejtett érték- és érdekrendszer” alapján kívánják formálni a
közvéleményt, gondoljunk pl. a politikai kampányokra vagy a fogyasztásra
ösztönző reklámkampányokra.
· A média uniformizálhat – hiszen a
mediatizált kommunikáció által is egyre inkább homogenizálódó világában, a
„globális faluban” - ahol
ugyanazokat a filmeket nézik, ugyanolyan ételeket fogyasztják a diákok - alapvető a nemzeti identitás, a
magyar nyelven beszélő művek „protekcionista” védelme.
· A média élményforrás – mivel a
médiaszövegek egy része művészi alkotás, amely része a nemzeti és az egyetemes
kultúrának, megismerni e műveket örömteli és tanulságos.
· A média szakmát adhat – hiszen sok
iskolában próbálkoznak az iskolaújság, az iskolarádió vagy az iskolai zártláncú
televízió működtetésével -
vagyis a közoktatásban működő médiumok használatával -,
amely a részvételi demokrácia, a nyilvánosság tanulásának legjobb módja. Másfelől
egyre több olyan szakma képződik, amely igényli a tömegkommunikációs
ismereteket.
· aki kimarad, az lemarad – vagyis aki
nem képes a korszerű elektronikus eszközöket megvásárolni, vagy aki nem tanulja
meg a „világháló” kezelését, az a versenytársadalomban hátrányos helyzetbe
kerülhet.
A tantárgy helye a NAT-ban
Ez a felsorolás természetesen azt kommunikálja, hogy a
mozgóképkultúra- és médiaismeret filmelméleti-filmtörténeti része háttérbe
szorul. Vitathatatlan, hogy az új Nemzeti alaptantervben a médiás rész kb.
60-70 százalékos túlsúlyban van, hiszen a Fejlesztési célok – nevelési részben
is inkább a médiatudatosságot, a tömegkommunikáció és társdalom kölcsönhatásának
fontosságát emelik ki: „A médiatudatosságra nevelés lehetővé teszi, hogy a
tanulók a mediatizált, globális nyilvánosságnak felelős résztvevői legyenek;
értsék az új és hagyományos médiumok nyelvét. Az értelmező, kritikai és
tevékenybeállítódás kialakítása révén felkészít a demokrácia részvételi
kultúrájára és a médiumoktól is befolyásolt mindennapi élet értelmes és
értékelvű megszervezésére, tudatos alakítására. A médiatudatosságra nevelés
során a tanulók megismerkednek a média működésével és hatásmechanizmusaival, a
média és a társadalom közötti kölcsönös kapcsolatokkal, a valóságos és a
virtuális, a nyilvános és a bizalmas érintkezés megkülönböztetésének módjával,
valamint e különbségek és az említett médiajellemzők jogi és etikai
jelentőségével”. [8]
Jóval kevesebb figyelmet szentel a filmes, illetve kreatív
médiagyakorlati oldalra, noha a magyarországi törekvésben dicséretes, hogy a
médiaelmélet fontossága mellett azért ezeknek a részeknek is teret ad. A NAT-ban megjelenő médiatúlsúly azonban felveti bennem a
kérdést, hogy a mozgóképkultúra- és médiaismeret nevű tantárgyat valóban a
Művészetek nevű műveltségterület anyagai között kell-e tárgyalni, nem pedig
inkább az Ember és társadalomnál - mint a hon- és népismeretet, állampolgári és gazdasági ismereteket,
filozófiát -, ezzel is hangsúlyozva a média társadalomban igen jelentős
szerepét, amelyet a különféle médiahatás-elméletek remekül bizonyítanak.
Mit hoz az új NAT?
Figyelemre
méltó, hogy az új NAT szerint mozgóképkultúra- és médiaismeret már az általános
iskola első osztályában megjelenik az életkori sajátosságoknak megfelelően. „A
műveltségterület tartalmi elemei és fejlesztési céljai között egyaránt
szerepelnek művészetpedagógiai, kommunikációs, társadalomismereti, illetve az
anyanyelvi kultúrával kapcsolatos összetevők”. Gyakran a magyar nyelv és
irodalom órákba integrálva magyar szakos tanárokra bízva oldják meg a
mozgóképkultúra- és médiaismeret oktatását, azonban ez kimerül egy-egy irodalmi
ihletésű film és egy-két sajtóműfaj tárgyalásával. A tantárgy jóval komplexebb,
másrészt a munkaerőpiac is egyre több kommunikáció és média szakos elméletben
és gyakorlatban is jártas embert igényel, emiatt célszerű a tanítást
megfelelően képzett szaktanárokra bízni.
A
mozgóképkultúra- és médiaismeret – magában foglalva a
filmelméleti-filmtörténeti, médiaelméleti, kreatív médiagyakorlati aspektusokat
egyaránt – olyan tantárgy lehet egy jól képzett mozgóképkultúra- és
médiaismeret szakos tanár vezetésével, ami örömet okoz a diákoknak, és a benne
rejlő lehetőségek miatt (akár az új médián keresztül szerveződő
konstruktivista-konnektivista tanulás) a tanulást is megkedvelteti a többséggel,
kiszélesítve lehetőségeiket (önkifejezés, szakma, mindennapi életből vett
példákon alapuló élménypedagógia). Mindezt felismerte néhány általános- és
középiskola, ezért eltekintve az óra nem szerencsés integrálásától önálló,
fakultatív/kötelező tanórákként hirdette meg képzésében, olyannyira, hogy
vannak úttörők is. A budapesti Teleki Blanka Gimnázium például most vezet be
egy magyar-kommunikáció-média tagozatot, a hajdúböszörményi Bocskai István
Gimnázium pedig mind a négy évfolyamán bevezeti a mozgóképkultúra-és
médiaismeret oktatását külön tanóra keretében.
Az új médiumok hajnalán – a médiaismeret kihívásai
Noha a
mozgóképkultúra- és médiaismeret egy modern tantárgynak tűnik, amelyre
személyes tapasztalataim szerint a diákok igen nagy érdeklődést mutatnak, azt
kell mondanom, hogy az ezzel kapcsolatos tankönyvek nem tartanak lépést a
diszciplína fejlődésével. Ez komoly feladatot állít a tanárok és
tankönyvszerzők elé. Az egyre inkább fejlődő technikai médiumok és társadalmi
átalakulások miatt a média az egyik leggyorsabban változó tudomány, ami miatt a tíz évvel ezelőtt elkészült elméleti munkák gyakran
elavultakká válnak. A 60-as évek körül a televízió ablakot nyitott a világra. Ma már ez
a metafora nyilvánvalóan nem állja meg a helyét, hiszen az internet adta
lehetőségek sokkal több lehetőséget és az információk közötti válogatásban
sokkal nagyobb teret adnak a médiahasználóknak. A tankönyvek mégsem
reflektálnak új médiumokra (tájékoztató videó), noha minden diák aktív tagja az internetes
közösségi- és fájlmegosztó oldalaknak (facebook, YouTube, prezi, slideshare),
amit a szórakoztatás mellett játékos formában a tanulásukra is felhasználhatna
az iskola.
Prensky
szerint, amikor az oktatás minőségének romlásáról beszélünk, figyelmen kívül
hagyjuk a legalapvetőbb okot, mégpedig azt, hogy a diákok radikálisan
megváltoztak. „Egyesek N-generációként emlegetik őket (N mint Net), mások
D-generációról beszélnek (D mint digitális). De véleményem szerint a
legtalálóbb és leghasznosabb kifejezés rájuk a digitális bennszülöttek (Digital
Natives). Diákjaink >>anyanyelvi szinten<< beszélik a számítógépek,
videojátékok és az Internet digitális nyelvét.”[9]
A médiatanár
a tanulók kortársnyelvén segítő, tanácsadó, nagyon jó személyiségfejlesztő
lehet, azonban ehhez szükségesek jó tankönyvek és módszertani ajánlások, még ha
azok kísérleti jellegűek is. Úgy gondolom, a mai diákoknak szükségük van arra,
hogy olyan kritikus médiafogyasztóvá neveljék őket, akik a világháló
biztonságosan mozogva szórakoztató és oktató tartalmak oldalak után egyaránt
képesek kutatni, „az internetes közösség társas szerveződései ma már az oktatást
– ezen belül az elektronikus tanulási formákat – is elérték”[10]
ugyanis, ami lehetőséget adhat egy hatékonyabb tanítási-tanulási folyamatra is. S már késében vannak a tankönyvírók, szerzők,
hiszen a számítógépeket lassan felváltja az interaktív TV, ami újabb kérdéseket
vet fel.
Összegzés
A kritikai
médiatudatosság fejlesztése ma már elengedhetetlen, mondhatni a demokrácia és
az egészséges személyiség kialakulásának egyik alapfeltétele, hiszen a
médiumokban megjelenő tartalmak hatnak ránk: kijelölik a mindennapi
beszélgetések tárgyát, azonosulási mintákat nyújtanak, szórakoztatnak és
informálnak. A Nemzeti alaptantervben tárgyalt magyar mozgóképkultúra- és
médiaismeret oktatása abban a sajátos és szerencsés helyzetben van, hogy
szintetizálva az esztétikai- és társadalomtudományi modell mellett egyaránt figyelmet
szentel a mindennapi média és társadalom kölcsönhatásának reflektív
tudatosítására, valamint a kultúrát képző, értékkel bíró hazai és külföldi
filmek, filmirányzatok bemutatására is, komplex képet adva a diákoknak a
tágabban értelmezett kommunikáció tárgyköréből. Szükséges, hogy azt a
tantárgyat elméletben és módszertanban járatos szaktanárok tanítsák. A tanulók ugyanis
aktív használói és értelmezői ezeknek a médiumoknak, ezért véleményem szerint a
tantárgy rendszerszerű, tanórai oktatása mindenképpen fontos, az egyre inkább
fejlődő technika miatt pedig még fontosabbá válik, ami azt involválja, hogy a
médiatanároknak és tankönyvszerzőknek is folyamatosan meg kell újulniuk.
[3] UO.
[4] Uo.
[5] Uo.
[6] Nemzeti alaptanterv 2012, 176.
[8] Nemzeti alaptanterv 2012 (Nyilvános
vitaanyag)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése