„A
mai napig nem létezik, nem létezhet film melodramatikus szál nélkül.”
/Hungler Tímea/
Miért
éppen a melodráma?
Dolgozatomban
a melodrámával mint filmes műfajjal foglalkozom. A „szenvedélyfilmnek” is
nevezett mozgóképes alkotásokat a túlcsordult érzelmek, tehetetlen jellemek,
könnyfakasztó jelenetek miatt egyesek hajlamosak lenézni vagy egy régi hóbort,
divathullám hatásvadász hozadékának tekinteni. A melodráma műfaja azonban ma
sem áldozott le: népszerű elemei közvetett formában más műfaji elemekkel
keveredve a mai filmekben is tovább élnek. A klasszikus ábrázolási konvenciók
kiüresedése után ugyanis a maguk műfaji keretein belül önmagukat képesek
parodizálni, valamint megfigyelhető a műfaji keveredés: felbukkannak napjaink
szappanoperáiban vagy épp a kortárs szerzői filmekben. Mindezen túl a
melodrámának van egy másik műfaji sajátossága is, mégpedig az, hogy képes
elmosni a határokat az élesen elkülönített szerzői- és műfaji film között. Tovább
Előre bocsátom,
habár a női filmnek megcímkézett weepie-ket (zokogó) szokás a szerint
rangsorolni, hogy a közönség egy, két vagy három zsebkendőt sírt tele megnézése
közben,[1]
egyes értelmezések amellett érvelnek, hogy a melodráma „semmit sem mond el a
nőről, annál többet mesél azonban arról, hogy milyennek is szeretné látni a
Férfi a Nőt.”[2]
A dolgozat felépítése
A dolgozatot a fogalmi keretek
kijelölésével kezdem. Fontosnak tartom a műfaji kérdések általános tisztázását,
különös tekintettel Thomas Schatz négyfázisú műfajtörténeti koncepcióját,
amelyen keresztül a dolgozat további részében górcső alá veszem a magyar
filmtörténet négy jelentős filmdrámáját.
A bevezető gondolatok után a Halálos
tavasz című film elemzésével kezdek, hiszen ez a filmes alkotás a szó
szoros értelmében klasszikus melodráma a maga műfaji vegytisztaságával. Ezt
követően a Csigalépcső című film
következik, amely már olyan társadalmi problémákat is megjelenít, mint a
karrier vagy a fővárosi életmód, lakáskérdés. A Gázoláson keresztül azt mutatom be, hogyan keverednek a műfajok,
nevezetesen a melodramatikus elemek a bűnügyi film eszközeivel, legvégül a
schatzi műfajtörténeti elmélet keretein belül szó lesz az Eszkimó
asszony fázik mozgóképes alkotásról, ami ugyan műfajilag melodráma, de már
teljesen más értelemben, mint korábban.
Viták
a műfajiság körül
Egy-egy
filmes műfajról beszélni egyrészt könnyű, másrészt nehézkes. A műfajok
tekinthetőek olyan sémák tárházának, kulturális szimbólumrendszernek, amelyek
segítik a néző befogadását. Ennek értelmében, ha egy filmről tudjuk, hogy
melodráma a műfaja, akkor olyan előzetes elvárások fogalmazódnak meg bennünk a
történetről, amelynek „középpontjában legtöbbször egy romantikus szerelem áll,
visszatérő témája pedig a szerelmi vetélkedés, a féltékenység, a feloldhatatlan
háromszöghelyzet, amely nem végződhet feltétel nélküli happy enddel.”[3] Ezzel
meg is határoztuk a melodráma definícióját. Csakhogy – mint ahogy az
irodalomban – a filmművészetben a konvenciók sablonossá válása, kiüresedése
után a műfaji határok kezdenek elmosódni, más műfajokkal kereszteződni vagy variálódva
szubműfajok[4]
jönnek létre az új utakat kereső filmrendezőknek köszönhetően.
Általánosságban
ezért egy adott műfaj életének történtét jól szemlélteti a következő négyfázisú
folyamat, amely, mint említettem a dolgozat központi gondolatmenetét képzi.
Először
a kísérleti szakaszban a frissen létrejövő műfaj kialakítja sémarendszerét. A
második a klasszikus szakasz, amelyben rögzülnek a műfaji tulajdonságok,
beidegződnek a nézői elvárások. Ez az egységes műfajtudat időszaka. Az ezt
követő kifinomult stádiumban a műfaj már a kifulladás jeleit mutatja. Végül a
negyedik szakaszban – amelyet Thomas Schatz önreflexívnek nevez – megkérdőjeleződnek
és újraértékelődnek a műfaj klasszikus jegyei.[5]
Adódik
a kérdés, hogy akkor mi van akkor a műfajokkal? Erről azért is nehéz beszélni,
mert Magyarországon sem az irodalomelméletben, sem a részben belőle táplálkozó
filmelméletben sem kaptak kellő figyelmet, néhány kivételt leszámítva. A Metropolis egyik száma azonban
megpróbálta pótolni e hiányt, amelyet a melodráma témájával kapcsolatban
röviden ismertetek.
A
műfajelmélet történetében több szakasz különíthető el.[6]
1. Az
intuitív szakasz jellemzője, hogy szerzői nem alakítanak ki egységes rendszert,
definitív műfajfogalmakat. Ehelyett az adott filmből vezetik le a műfajt,
kiemelve a műfaji sémáknak a nézői befogadást segítő és preformáló szerepét.
2. Lévi-Strauss
strukturalista antropológiájára és Northrop Frye formalista irodalomelmélete
határozza meg a műfajelmélet második hullámát. Ezek olyan alapvető
ellentétpárokban gondolkoznak, mint a jó és a rossz, a fény és sötét, egyén és
közösség.
3. A
szubsztanciális műfajfogalom – amelynek legnagyobb hazai képviselője Király
Jenő – arra keresi a választ, hogy a műfaji filmek szereplői melyik mitologikus
hőstípusnak, melyik archetípusnak feleltethetők meg, tehát a műfaji film
populáris mítosz.
4. Az
akcidentális műfajelmélet a műfajok történeti formái, megjelenése alapján vizsgálódik.
A formaspecifikusak közül külső forma képviselői külső formára (motívumok,
formai mozzanatok, ikonográfia, meghatározott vizuális konvenciók együttesére)
fektetik hangsúlyt, míg a belső forma képviselői témák, cselekményelemek,
karakterek jellegzetességeire. A „szociologikusnak nevezhető csoport a
társadalmi-kulturális-gazdasági szituációval való viszonyukban írja le a
műfajokat … a konkrét történeti szituáció és társadalmi struktúra
érdekli.”
5. Egy
másik paradigma szerint a műfaj legfeljebb a filmkritika számára hasznos, de elméletileg
kidolgozhatatlan segédkategóriája lehet csupán. „Bármely téma
feltűnhet bármely műfajban.”
6. A
revizionális vagy felülvizsgáló-kritikai elméletnek is nevezhető elmélet a
korábbi nézetek hiányosságait, gyengeségeit gyűjti össze. Az általuk felvetett
problémák a közé tartozik a műfaji kérdések képlékenysége (az elméletírók
öröklött, nem feltétlenül pontos kategóriákkal dolgoznak és a gyártók
műfajértelmezése ezektől eltérnek főképp a költségek csökkenése miatt, illetve
hol az ikonográfia, hol a karakterek, hol a nézői pozíció, hol a stilisztika,
hol a narráció jellege dominálja a műfajfogalmakat). Problémát okoz a műfajok
metamorfózisa, valamint a szerzői film – műfajfilm éles szembeállítás is.
Mindezek
azt mutatják, hogy vagy nem kell foglalkozni általános műfaji koncepciókkal,
vagy ki kell dolgozni műfajspecifikus elméleteket, illetve olyan modelleket
kell alkalmazni, amelyek bemutatják a műfajok időbeli mutálódását, míg vannak
olyanok, akik szerint újra kell fogalmazni a műfajtipológiát.[7]
Termékeny
melodráma színháztól a mozgóképig
A melodrámával való foglalkozás azért is tűnik
izgalmas vállalkozásnak, mert igen változatos formákban öltött testet az évek
során. A műfaj eredetileg a színpadon alakult ki, onnan terjedt át a 18-19.
századi, főként szentimentális irodalomba, majd végül a filmművészetben kapott
életre. A teoretikusok közül a pszichoanalatikus alapokon nyugvó filmelméletek
mellett kognitív és fenomenológiai irányzatok is felfedezték a melodrámát a
maguk értelmezési kereteik között.[8]
Mint arra a melodrámával foglalkozó dolgozatában
Stőhr Lóránt felhívja a figyelmet, a fogalom meghatározása ma sem egységes.[9] A
szó etimológiailag a görög melosz: ’dal, zene’ és a dráma: ’cselekvés’ szavakra
vezethető vissza, tehát „a szó zenedrámának, zenés színműnek vagy daljátéknak
fordítható, s amikor a 18. sz. derekán feltűnik Franciao.-ban, ilyesmit jelent
vagy pedig drámai balettet színező énekes betétszámot.”[10]
E mellett melodráma alatt értették a színpadon hangszer kíséretében előadott
költeményeket is. A műfaj harmadik meghatározása a legjelentősebb a
filmművészet szempontjából: „az európai és amerikai színháztörténetben olyan
érzelmes színdarab megjelölése, amely rendszerint az erényesek által a gonoszok
kezétől elszenvedett gyötrelmek valószerűtlen története; a boldog befejezésben
az erényesek mindig győzedelmeskednek. Állandó jellemeket vonultat fel, köztük
a nemes hőst, a sokat szenvedett hősnőt és a hidegvérű gonosztevőt; nem a jellemfejlődésre
összpontosít, hanem a minél váratlanabb fordulatokkal és látványos díszletekkel
operál…, ugyanakkor „a XX. század elejének egyre kifinomultabb
színházművészetében a melodráma veszített népszerűségéből, de a némafilmnek
éltető eleme maradt. Az eltúlzott gesztusok, a drámai hajszajelenetek, az
érzelgős mozzanatok, az egyszerű, sőt egysíkú szereplők, valamint a
valószerűtlen helyzetek később a paródiák elemeiként éledtek újjá. A melodráma
ugyanakkor meghatározó szerepet kap a televíziós szappanoperák nagy részében
is.”[11]
Megjegyzendő,
hogy a szó pejoratív értelemben is gyakran használatos. Olyan műre értik,
amelynek cselekményében valószínűtlen elemek vannak, pátosza nem hiteles,
szentimentális és nosztalgikus, a hatáselemei kiszámítottak, pl. véletlen
találkozások, az utolsó pillanatban történik a megmenekülés egy külső (isteni)
erő közbeavatkozása révén a happy end érdekében.
Egy
színtiszta melodráma
Kalmár
László filmje, a Halálos tavasz (1939)
a szó legszorosabb értelmében egy szerelmi háromszögön alapuló melodráma,
melankolikus slágerekkel, túldimenzionált érzelmekkel, nagy kitörésekkel, szenvedő
hősökkel. A Zilahy Lajos regényén alapuló film rendezője és főszereplője
számára is meghozta a sikert, hiszen az első vetítés után Kalmár egyre több
filmes felkérést kap, míg Karády Katalint rajongói bálványozzák.
Halálos tavasz – már a cím is ellentmondást hordoz,
hiszen a tavasz a természet ébredésének, a fiatalság és egyben a szerelem
toposza, ugyanakkor a „halálos” jelző rövid életű, tragikus végzetű történetre
utal, amit a film elején a Dunába dobott virág csak megerősít.
A történet elején Egry Iván (Jávor Pál) egy tiszta
érzésű és jóravaló fiatalember főbe lövi magát szállodai szobájában. Akik nem
ismerik Zilahy regényét, csak ez után tudják meg az indítékot. A tragédia
megtörtént, most már csak az ide vezető utat mondja el a film, ami így számukra
a bizonyos értelemben analitikus jelleget ölthet, másrészt irányítja, bizonyos
értelemben szűkíti a befogadó értelmezését, hogy a tragikus öngyilkosság
fényében nézze végig a filmet.
A mű egyik
üzenete, hogy a szerelem éppoly véletlen és kiszámíthatatlan, mint ahogy az is,
hogy a fővárosba felkerülő Dr. Egry Iván éppen abba a házba költözik, ahol a
nyugdíjas miniszteri főtanácsos lánya, Ralben Edit (Karády Katalin) is lakik.
Iván számára áramütésszerű a nő meglátása, s bár Edit számára sem közömbös, a
melodráma „szabályai” értelmében nem lehetnek boldogok.
A nagyváros
veszedelmes, akár a benne élő szexuális energiát jócskán sugárzó dívák. Nem
hiába, a melodrámák ugyanis kedvelik a kontrasztokat: „megoldásaikban, mind
pedig tematikájukban előszeretettel vonultatnak fel ellentétpárokat; az éjszaka
mellett ott a nappal, a tisztaság mellet a bűn, a vidék mellett a város, az
érzékiség mellett az ártatlanság, a béke mellett az erőszak, az ártatlan,
szerető szőke feleség mellett pedig a bűnös, csábító sötét hajú vamp”. Bár
Karády pályafutása során ellentmondásos szerepeket játszott, hiszen volt ártatlan
és bűnös is,[12]
a Halálos tavaszban egyértelműen a
szenvedélyes, mindent pusztító végzet asszonyát alakítja, aki nem riad vissza
más érzéseivel játszani, hiszen Iván mellett Ahrenberg gróf is udvarol neki. Karády
Katalinnak mágikus ereje volt: „sugárzó szexualitása tette a magyar
filmtörténet vamp-jává, s indította arra a rendezőket, hogy merész - korabeli
néző szemében bizonyára fűtött erotikájúnak tűnő - jelenetek alakítását bízzák
rá. Vívott áttetsző hálóingben, majd meztelenül - a közönség csak az árnyékát
látta! - mutogatta fedetlen combját, sőt a Halálos
tavaszban előadta a magyar film első vetkőzését is. Igaz, ezt még filmbeli
szerelme is csak a zongorára tett mézeskalács-szív aprócska tükrében követhette
nyomon.”[13]
Egy ilyen erejű
nő képes a férfit ledöngetni a lábáról. Iván egyértelműen pozitív értékeket
képvisel, a tiszta lelkű, ártatlan férfi, akit ez a megbabonázó viszony visz
romlásba.
A melodráma,
mint arra az előbbiekben utaltam, eredetileg zenés műfaj volt, amivel a Halálos tavasz is jócskán él, hiszen
Edit és Iván is gyakran dalban fogalmazzák meg érzéseiket, intenzívebbé téve a
hatást (Ez
lett a veszted), másrészt érzelmeiket – legalábbis
eleinte – nem képesek szemtől szemben megfogalmazni, ezért hanglemezen vallanak
egymásnak.
![]() |
Részlet a Halálos tavaszból (1939) |
A szerelem nem
csak szenvedély, de szenvedés is a melodráma műfajában, ami Iván számára egyfajta
identitásvesztéssel párosul, hiszen amióta megismerte a démoni nőt, hivatalába
sem megy be dolgozni. A szenvedély hatalmába kerítette, a melodrámákra jellemző
passzív létállapotba szorítva. Kétségtelen, hogy szenvedély-szenvedés
diagnózisa Editnél is megállapítható, de úgy tűnik, legalábbis kapcsolatuk
elején, hogy számára a szerelem nem más, mint kacérkodás, játék a tűzzel.
Túlzott leegyszerűsítés lenne őt könnyűvérűnek mondani, pózolása csak kortünet.
A kiszámíthatatlan, mindent elpusztító, szexuális energiával töltött Nő
archetípusa, szemben Józsával, aki megnyugvást, harmóniát hozhatna Iván számára
(egyfajta Léda-Csinszka ellentét), ám Edit akkora hatással van a férfira, hogy
erre képtelen. Önmaga elvesztése súlyos méreteket ölt, bánatában jelentős
vagyonát is elkártyázza, ami okot ad a két nőnek, hogy Ivánért vetekedhessenek.
Józsáról nem
sokat tudunk meg. Annyi éppen elég, hogy tökéletes ellentéte szőke hajával,
egyszerű bájával és kifinomult érzelmi intelligenciájával a sötét hajú
ragadozónak. Feloldozója lehetne Iván szenvedéseinek, de úgy tűnik: a főhős
örök sebet kapott, és képtelen bízni a nőkben. Amikor tisztázódnak a
félreértések, hogy nem Józsát látta egy másik férfival, minden megoldódni
látszik. Már esküvőjükre készülnek, amikor Edit váratlan felbukkanása újra
felborítja Iván lelki egyensúlyát. Iván próbál szakítani Józsával, ami
bizonyítja Edit energiáját, de képtelen elrontani a lány örömét. Teljes érzelmi
káosz uralkodik el rajta, képtelen racionálisan gondolkozni és aktívan
cselekedni sorsáért vagy épp az ellen, ezért szállodai szobájában öngyilkos
lesz. A fejbelövés a film végén tehát megismétlődik egyfajta megerősítő keret
közé helyezve a kiszámíthatatlan és mindent felkavaró szerelmi háromszög
történetet.
Szerelmi háromszögek és társadalmi
kérdések – kiút a sematizmusból
A magyar filmtörténetben az
egyenlőtlen háromszögön alapuló szerelmes mozgóképes alkotások virágkora igazából
a 60-as évekre tehető, amikor a film a politikai-ideológiai sematizmus korlátai
közül a modernizmus felé törekszik. „Ezek a munkák jól reprezentálják a
társadalmi jelentés változásának folyamatát a sematizmus meghaladásától a
közéleti jelentés elutasításáig, amely majd a modern melodrámákban involválja
újra, immár összetettebb és hitelesebb módon a társadalmi jelentést. Mindez a
filmekben különféle változatos formában megjelenő premodern stílusjegyek
segítségével valósul meg.”[14]
A Bárány Tamás
ugyanolyan című regényéből készült Csigalépcső
az 1945 után forgatott első szerelmi háromszög történet, 1956 után egy évvel
mutatták be. Bán Frigyes alkotása, a filmvászonra vitt házasságon kívüli
szerelmi történet merész vállalkozásnak tűnik, hiszen „a szocializmusban
válásra biztatni az állampolgárokat, egyenlő lett volna a nyílt lázítással,”[15]
A történet
főhőse Benkő Lajos (Somogyvári Rudolf), egy vidékről Budapestre felkerült,
reformtervekkel és reményekkel teli könyvtáros. Felesége és két gyermeke lakáshiány
miatt vidéken maradtak, míg ő egyelőre magányosan vár a megígért lakásra. Ezzel
egy korabeli társadalmi probléma, a lakáshiány kérdése is exponálódik, mint
ahogy fókuszba kerül a karriercsinálás és a fővárosi életmód is. A képeket
elnézve egy viszonylag jólétű, polgári miliő veszi körül a főhőst. Munkája mellett
megteheti, hogy kollégáival eljárjon szórakozni, pl. koncertekre. Egy ilyen
alkalom figyelnek fel kolleganőjével, Edittel egymásra. Kezdetben csak barátok,
egy idő után azonban érzelmeik túlnőnek rajtuk.
A zenének ebben
a melodrámában is jelentésképző funkciója van. Nem véletlen hogy Schubert
H-moll, más néven Befejezetlen szimfóniája többször felcsendül a filmben,
minthogy többször kezében szorongatja Lajos a koncertjegyet is. Az osztrák
zeneszerző ugyan kísérletet tett a szimfónia befejezésre, de soha nem tudta
teljesen lezárni. Lajos és Edit sem lesznek képesek teljesen befejezni
viszonyukat, bármennyire is szeretnék. Viszonyuk egyre inkább felforr, mint a
filmben mutatott forrástól szétrobbanó teafőző, ami egyrészt mutatja a kettejük
közötti vonzalom intenzitását, másrészt, hogy kapcsolatuk eleve halálra van
ítélve. Nem lehetnek egymáséi, hiszen Lajos családos ember.
Miként a
szimfónia, úgy Lajos és Edit kapcsolata is a lemondás és reménytelen szerelem
jelképe. Ugyanakkor a lemondás és reménytelenség Márta, a feleség (Sütő Irén)
részéről szintén érthető, hiszen azzal, hogy férjének szeretője van, zátonyra
futott eddigi harmonikus életük. A melodrámára jellemző dipólusos világkép
ennél fogva ebben a filmben is megfigyelhető, hiszen az ártatlan vidék mellett
megjelenik a bűnös nagyváros. Budapest Lajos számára a szakmájában való
előrelépést jelenti, míg a vidéken maradt család számára megszokott életük
megfertőzését.
A film további
konfliktusát adja, hogy Márta és Lajos nem illenek össze, jellemük közt egyre
inkább kiérződik a kontraszt. Márta elégedett vidéki életével, óvónői
állásával, boldog anya és feleség egyben. Számára mindez harmóniát nyújt, nem
vágyik többre. Lajos kiteljesedéséhez azonban nem elég a vidék, mindig többet
akar, számára a vidéki élet egyhangú és unalmas, terméketlen talaj a
fejlődéshez. A soha meg nem nyugvó lélek szimbóluma, aki számára el van ítélve
a bukás. Ahogy egy ízben Edit utal rá, olyan, mint Flaubert Bóváry ura.
Edit Lajos
számára az ideális társ? Elképzelhetetlennek tartja a kisvárosi életet, hiszen
számára is fontosabb a pezsgő városi élet és a karrier, ahogy Lajosnak egyszer mondja:
„mindig remél, mindig tovább, egyre magasabbra.” Az ilyen előmenetelnek kedvez
a fővárosi lét, de ahogy magas lóról lehet nagyot esni, a szerelmi háromszögben
is úgy megy tönkre a szereplők élete.
Lajos tudja,
hogy rossz úton jár. Egy ízben össze is gyűri a koncertjegyet arra gondolván,
hogy vissza sem megy többet Pestre, de a rádióból kísérti a H-moll szimfónia,
az Edit iránt táplált érzelmei, amitől ha akarna sem tudna szabadulni.
A film jelentésképző
motívuma a csigalépcső, ami a filmben
főképp a könyvtárban jelenik meg. Ezen a köztes helyen (se nem fent, se nem
lent) játszódnak a legérzelmesebb részek. Lehet rajta fel – és le is menni.
Magasra
menni valami segítségével, valamin lehet menni. Ilyen valami a lépcső, ám ez lépcső
nem egyenes. Spirálos, többszörösen megcsavart, túl bonyodalmas, túl
örvényszerű, akár a szeretők érzelmei. Lajos Editnek köszönheti, hogy a
könyvtárban feljebb lép a társadalmi ranglétrán, hogy elő akarják léptetni, hiszen
szeretője juttatja el reformtervezetét a vezetőkhöz, de ez az előremenetel nem
tiszta, nem egyenes. Ahogy szakmai oldalon emelkedik Lajos, a magánéletben úgy
süllyed lejjebb, hiszen amikor megoldódik lakásproblémájuk, nem hívja maga után
családját, és nem sokára az is kiderül, hogy feleségét megcsalta.
Másrészt a
csigalépcső – korlátai lévén – a ketrec képzetét is felkeltheti a nézőben.
Saját érzelmeik és indulataik rabjai a film és általában a melodráma szereplői.
Tehetetlenül az emóciók járnak körös-körül, nem képesek onnan kilépve egy
tevékenyebb életet élni. Be vannak zárva saját érzelmeik közé.
A nézőben joggal
merül fel, hogy kit kell sajnálni végső soron? A megcsalt feleséget, amiért
becsapták? Lajost, amiért gyenge volt egy idegen nő vonzalmával szemben? Netán
Editet, aki boldog akart lenni, még ha nem is tisztességesen? Netán mind a
hármójukat?
Ahogy Kelecsényi
László megjegyzi: „Az efféle szerelmi háromszög históriák mindig egyenlőtlen
oldalúak. Nem lehet úgy történetet mesélni, hogy az elbeszélés ne állítsa a
nézőt valamelyik oldalra. Mivel a konfliktus a harmadik személy megjelenéséből
bomlik ki, így az elfogulatlan szemlélőt az új szerelem oldalára állítja a
konvenció. A kiélezés érdekében az új szeretőt játszó színész vagy színésznő
mindig szebb, fiatalabb, megértőbb és vonzóbb, mint a régi társ. Ez
alapszabály, közmegegyezés. Alig láttunk a filmtörténetben olyan vállalkozást,
amely kétoldalúan mesélte volna el a születő új szerelem történetét. A
dramaturgiában nem működik patikamérleg, nem lehet az ellentéteket
kiegyensúlyozni, hisz annak épp a történet folyása látná kárát.”[16]
Ez a filmdráma a
Halálos tavaszhoz képest egyrészt
megütőbb, másrészt pedig nem. A szerelmi háromszöghelyzetet ugyanis a házasság
keretei között jeleníti meg a film, a szerető felborítja a házasság intézményét,
a család nyugalmát, noha kétségtelen, hogy vamps-ságában Vass Edit nincs
annyira átütő, mint Karády. Ugyanakkor Benkő Lajos vesztesége, hogy a mind a
két nő elhagyja, tragikusabb színezetű a néző számára, mégsem követ el
öngyilkosságot, mint érzékenyebb férfitársa, Egri Iván.
A Csigalépcső mindenképpen besorolható a
vegytiszta, klasszikus melodrámák közé, azonban már „a modern melodrámák
világát idézi: a főhős számára nincs felmentés, nincs menekvés, nincs újabb
lehetőség. Családja és szeretője egyaránt magára hagyja; sorsa az életformává
lett válság, kiüresedés, csalódás.” [17]
Gázolás:
A szerelmi és bűnügyi film határán
Gertler Viktor filmje, a Gázolás (1955) is bővelkedik
melodramatikus elemekben, a mű azonban a film noir és a bűnügyi filmek
„attribútumait” is felveszi, a filmben látható nyomozás és bírósági jelenetek
miatt. A film a retrospektív időkezelés és narráció, valamint a véletlen mint
dramaturgiai eszköz miatt emelkedik ki a korszak filmjei közül.
Mint arra
Gelencsér Gábor rámutat, a film noir-alapját „a bűnügyi történetbe érzelmi
alapon belesodródó főhős és a bűnös–csábító femme fatale kettőse teremti meg.”[18]
Judit (Ferrari
Violetta) egy modern nő, az emancipáció után saját maga ura akar lenni, ezért
sofőrként dolgozik. Egy szempillantás alatt magába bolondítja a bíróként
dolgozó Csanádi Andrást, mint annyi más férfit. A csábító démoni erő és a
tiszta, már-már naiv férfi ellentéte bontakozik ki kettejük között. A
film nagy részében a narráció retrospektív: András elmondja főnökének, hogy a
vívóteremben beleszeretett Zenthe Juditba, aki bevallotta neki, hogy gázolt. A
filmben nagy szerepet kap a véletlen, hiszen az ügyet Csanádi kapta, aki
lelkiismeretesen nyomozásba kezd. Ugyanilyen véletlen, hogy a hangverseny után
kiderült: Judit elvált asszony. Nyomozás közben még több dolog kiderül Judit
múltjáról. Amikor volt férje elmondja, hogy Judit hóbortjai miatt sikkasztott,
a nő delejező ereje miatt tört ketté karrierje, a film címe rögtön metaforikus
értelmet kap: „engem is elgázolt a maga vádlottja”. Ha nem vigyáz Csanádi, az ő
lelkébe is csúnyán bele gázolhatnak.
A szerelmi
szálakat bonyolítja, hogy Beatrix (Sütő Irén) reménytelenül szerelmes Andrásba,
aki viszont nem akarja észrevenni tiszta érzelmű közeledését, sokkal inkább
csábítja Judit. A hősök reménytelenül szeretnek ebben a filmben is, de már a
bűnügyi film keretein belül.
Szenvedély és csábítás |
Juditnak a
szerelem puszta társasjáték, féktelenül egyik férfit a másik után fogyasztja
el. Magabiztossága, sugárzó energiája megbolondítja a körülötte lévő férfiakat.
Nem érzelmeinek áldozata, aminek következtében áldozatokat szed, hanem tudatos
játszadozás. Egy lecsúszott úri családból származó lány könnyelmű és végzetes
szórakozásai. (A filmben a társadalomkritika, a különböző társadalmi rétegek is
megjelennek, hiszen Judit apja kigúnyolja a parasztokat, Pálházi Jenő (Apáthi
Imre) pedig egy ízben megjegyzi, hogy nem kommunista, Beatrix szülei pedig
Kanadába disszidáltak.)
Judittal szemben
tehetetlenek a férfiak. Andrást is próbálja behálózni, a maga céljaira
felhasználni, a törvény nevében azonban megálljt parancsol: erkölcstelensége
miatt egyszerre utasítja el a törvény képviselőjeként és szerelmes férfiként.
A melodráma
hősei általában annyira saját érzéseik hatalma alá kerülnek, hogy nem képesek
józanul cselekedni (mint ahogy Judit férje is feláldozta tisztességét és jólétét)
a végzet asszonyáért, viszont András a melodráma szempontjából atipiksunak mondhatós,
hiszen ő – bármennyire is nehéz volt megélnie érzelmileg az ügy lebonyolítását
– felülkerekedett érzelmein: a társadalmi-etikai kérdések elsőbbséget élveztek
értékrendjében. Érzelmei ettől függetlenül neki is voltak, hiszen egyébként is
egy kifinomult, érzékeny, mély igazságérzettel rendelkező férfiként ábrázolja a
film, aki a legnehezebb helyzetekben sem veszítette el önuralmát, hiszen
alig-alig mutatott agresszióra hajlamot, hacsak akkor nem, amikor bírósági
tárgyaláson eltépte a koncertjegyeket. Bármennyire szeretett volna szeretni,
nem csúszott le egy passzív létállapotba elveszítve önmaga fölött a kontrollt, hanem
végig racionális tudott maradni. Szívén ugyan csorba esett, de magát megvédte a
Nő pusztító erejétől. Szerelmi életében
csalódott, az igazságban azonban felülkerekedett.
Az új érzékenység hajnalán, avagy
egy szokatlan melodráma
Xantus János filmje, az Eszkimó asszony fázik megjelenése évében
(1984) a Magyar Filmszemlén a legjobb elsőfilmes rendezőnek és a legjobb férfi
főszereplőnek (Lukáts Andor) járó díjat nyerte el. Ez egy különleges darab az
eddig tárgyalt melodrámák között, hiszen megkérdőjeleződnek és újraértékelődnek
a műfaj klasszikus jegyei, megoldásaiban túllép a befogadók elvárási
horizontján: mindenképpen meglepő a klasszikus melodrámát ismerő nézők számára.
Egyrészt a film
stílusában új érzékenység vonulatához köthető, amelyben szerepet kap a
nyolcvanas évek new age zenei világa a Trabant együttesnek köszönhetően.
Egyfajta „harsány rezignáltságot” áraszt a film és a képeket kísérő dalok is.
Másrészt ebben a melodrámában már nem két nő harcol a férfiért, hanem két férfi
szenved ugyanazon nő miatt. Úgy tűnik az emancipáció, a nő önállósulása, és
ennek fájó következményeként a férfiak szenvedéséről szól az újfajta melodráma,
már-már pellengérre állítva a Karádyt sztárrá tévő klasszikus melodrámákat.
A Mari által
képviselt nőkép ugyancsak meghökkentő lehet, hiszen a melodrámákban eddig a nő
vagy a csábító végzet asszonyaként vagy az ártatlan jóságként jelen meg,
„eszkimó asszony” azonban a modern dekadens naiva és hidrogénszőke (!) vamp sajátos keveréke.
Az elütő nőkép
mellett a környezet is teljesen más az eddig megszokottnál, hiszena szürke
panelek és berendezési tárgyak a szocializmus világát idézik
A nagy
szenvedélyek, andalító melódiák persze ebben a filmben is ugyanúgy megvannak, viszont
újítás a nyers, olykor erőszakos szexualitás.
A film
kontrasztját az egymásra rímelő kameramozgások adják, mint arra Mecseki Anett
felhívja a figyelmet. [19]
Ezt láthatjuk például, ha összevetjük a hangversenyek és a Trabant
koncertjeinek fényképezésé). Ugyanilyen rárímelés, amikor Laci elhatározza,
hogy korábbi kiüresedett életével, előbb egy versrészletet („Kalandra fel!
Jó széllel a francia partra, vitorlám mind kibontva, próba, szerencse, rajta,
nem habozhatunk tovább!”) idéz, majd rögtön ezután azt mondja: „Dobd ki a
degenerált életed az ablakon, mint a szart, és csinálj helyette másikat!”. Ezekkel
a kontrasztokkal is a melodráma műfajára jellemző dipólusos világával találjuk
szemben magunkat.
A kezdeti
sztereotip karakterábrázolástól a melodráma eljut a változó hősökig. Maguk s
szereplők is különböző társadalmi regiszterekből származnak. Laci (Boguslaw
Linda) rendkívül sikeres, külföldön is elismert zongoraművész, aki egy
budapesti koncert miatt érkezik Magyarországra. Ígéretes, jó élete lehetne,
azonban a szerelmi válság miatt élete kisiklik, Marit megüti, ráadásul
szeretkezés közben. János (Lukáts Andor) fogyatékosságánál a kiszolgáltatott és
kirekesztett ember szimbóluma, ugyanakkor az indulat és a vad erő jelképe is,
Mari pedig valamilyen szinten ösztönlény.
A filmben –
meglátásom szerint – nem a nagy mindent elsöprő szerelmi szenvedély jelenik
meg. Bár ez a film nem késztet nevetésre, mégis van benne valami ironikus,
parodisztikus, ami a klasszikus értelemben vett melodráma (példánknál maradva,
pl. a Halálos tavasz) ellen irányul.
Ezeknek a
szereplőknek a korábbi filmszereplőkhöz képest egyáltalán nincsenek reflexiói,
sem emberi kapcsolataik egymáson kívül, amit Kovács András Bálint is igazol: „Akkor
beszélünk modern intellektuális melodrámáról, amikor a főhős olyan
egzisztenciális helyzetben találja magát, amelyet nem ért, és ez az értetlenség
passzivitást, szenvedést és szorongást eredményez”[20]
Szerelmi háromszög, modern dekadenciával fűszerezve |
Mind a három
szereplő magányos. Ironikus, hogy Laci felvevő gépére beszél folyamatosan,
nincs, akinek kiönthetné lelkét. János süket-némasága révén szintén csak
önmagára számíthat, hiszen a süket-némák intézetében sem érti meg az ügyintéző,
Mari pedig keserédesen álmodozik énekesi karrieréről. A dialógusok is sokszor
monológjellegűek lesznek, a szereplők között gyakran nem működik a párbeszéd,
elbeszélnek egymás mellett.
A filmnéző
számára talán érthetetlen, Laci hogy tud Mariba szeretni, hiszen annyira más
értéket képviselnek. Talán a férfi tudatalatti szexuális energiája, animális
ösztönei húzzák őt a nőhöz, hogy élete kisiklik, komolyzenei karrierjét pedig
félredobva olcsó popzenéket kezd el
játszani. Nehéz megmondani, hogy Mari szereti-e őt. Valószínűleg igen, hiszen a
süket-néma, külsejében elhanyagolt Jánoson kívül Laci az egyetlen normális
férfi, aki z intézeti lányra nézett. Mari viszont őrlődik a két férfi között:
Lacihoz szexuálisan is vonzódik (amikor Jánossal fekszik le, akkor is a
zenészre gondol), Jánoshoz viszont ragaszkodik, ő az, aki megmentette az
intézettől és a megszokás nagyúr. Nem csoda, ha arról énekel, hogy megbolondult. Egy ilyen nő ki akar törni.
„Laci, szökjünk
meg, vagy csináljunk már valamit!” – adja a férfi kezébe a döntést, aztán egyszer
csak a két férfit magára hagyva, egyedül megy el Amerikába karriert csinálni.
Az eddig
tárgyalt melodrámáknál „amennyiben a néző eddig csak a nőket sajnálta volna
sanyarú sorsukért, magánéleti tragédiáikért, mostantól szomorú férfisorsokon is
kesereghet” – állapítja meg lényegre tapintóan Hungler Tímea.[21]
Közben persze ne feledjük azt sem, hogy az Eszkimó
asszony fázik narrációja is retrospektív: János szerelemféltésből már a
film elején megöli Lacit, a film csak az ide torkolló szerelmi háromszöget
meséli el, egészen sajátos, átütő stílusban.
Az eszkimó
jelentése talán: nyershúsevő. Mari két férfit fogyasztott el, szenvedésre
ítélve őket, és nagyon fázott. Érzelmileg kihűlt, ami elől próbált elmenekülni.
Összegzés
Dolgozatomban
a műfaji filmek közül a melodrámával foglalkoztam. Négy filmen, Thomas Schatz
műfajtörténeti tipológiáján keresztül azt mutattam be, hogyan változik, alakul
át a magyar mozgóképes melodráma. Az elemzésekben szembetűnő, hogy a választott
filmek a magyar filmtörténetben jelentő kultusz filmek, magukon viselik a
szerző kézjegyet, azonban a visszatérő konvencionális elemek miatt a műfaji
filmek közé is besorolhatóak. A melodráma a filmes műfajok közül az egyik olyan
műfaj, amely képes feloldani a szerzői- és műfaji film között határokat.
Mint
láttuk, amennyire változatos a műfaj fogalma, annyira változatosak a filmes
melodrámák is. A műfajtörténeti koncepció segít nekünk megérteni, hogyan alakul
át az egyértelműen tiszta melodráma (Halálos
tavasz) műfaja, hogyan keveredik más műfaj, pl. bűnügyi film elemeivel (Gázolás) és végül hogyan alakul át
teljesen az ábrázolási konvenció már-már az irónia felé hajolva (Eszkimó asszony fázik). E miatt nehéz
pontosan meghatározni a melodráma műfaját.
A
dolgozat a nő-férfi viszonyát ábrázoló melodráma műfaját vizsgálta a magyar
filmtörténet anyagából, megjegyzendő ugyanis, hogy léteznek olyan melodrámák,
amelyek az anya-gyermek kapcsolatát vagy azonos neműek közötti kapcsolat
érzelmi aspektusát jelenítik meg, amelyek még változatosabbá teszik a műfajt.
A melodrámák a
magánélet kihívásaival foglalkoznak, elég a szereplőknek saját univerzumuk,
túldimenzionált érzelmi világuk, ami annyira eluralkodik rajtuk, hogy
képtelenek a hétköznapi élet szerint élni. A melodrámákban a tragikus
befejezésen kívül viszonylag kevés akció van, a szerelmi háromszög korlátai
közé ítélve saját érzelmeiket próbálják körbejárni, többnyire sikertelenül,
jelentésképző, olyakor metaforikus értelmű zenei kísérlettel.
Felhasznált
irodalom:
Boronyák Rita: Díszvetítés, avagy a filmgyártás
vége. Rendezőportrék: Kalmár László.
Czeglédi Gyula: Karády legenda
Gelencsér Gábor: A közélet
magánosítása. A film noirtól a melodrámáig
Gelencsér Gábor: A melodráma kisformája – Magyar
társadalmi melodrámák 1954–62. –
Hungler Tímea: Konzervatívak és újítók. A melodráma
műfajtörténete 3/3
Hungler Tímea: Néma sirámok. A melodráma
műfajtörténete 3/1
Kelecsényi László: Egyenlőtlen oldalú
háromszögek – Szerelmes filmek a 60-as évek elején.
Mecseki Anett: Eszkimó asszony
fázik (1984)
Stőhr Lóránt: A késő modern filmmelodráma
változatai: Fassbinder, Wong Kar-wai, Lars von Trier
Vasák Benedek Balázs: Bevezető a
műfajelmélet-összeállításhoz
Filmlista:
Bán Frigyes: Csigalépcső (1957)
Kalmár László: Halálos tavasz (1939)
Gertler Viktor: Gázolás
(1955)
Xantus János: Eszkimó
asszony fázik (1983)
[1] Stőhr Lóránt: A késő modern
filmmelodráma változatai: Fassbinder, Wong Kar-wai, Lars von Trier - http://www.filmacademy.hu/uploads/dokumentumtar/stohrldolgozat.pdf - utolsó
letöltés 2012.
04. 10.
[2] Hungler Tímea: Néma sirámok. A
melodráma műfajtörténete 3/1 - http://www.filmtett.ro/cikk/1441/nema-siramok-a-melodrama-mufajtortenete-3-1 - utolsó letöltés: 2012. 04. 10.
[3] Uo.
[4] Király Jenő fogalma.
[5] Vasák Benedek Balázs: Bevezető a
műfajelmélet-összeállításhoz. - http://metropolis.org.hu/?pid=16&aid=195 – utolsó letöltés: 2012. 04. 10.
[6] Uo.
[7] Uo.
[8] Stőhr Lóránt: A késő modern
filmmelodráma változatai: Fassbinder, Wong Kar-wai, Lars von Trier - http://www.filmacademy.hu/uploads/dokumentumtar/stohrldolgozat.pdf - utolsó
letöltés 2012.
04. 10.
[9]Uo.
[10] Világirodalmi
Lexikon (főszerk: Király István). Budapest: Akadémiai, 1982. A melodráma
szócikk szerzője
Benedek
András
[11] Britannica Hungarica.
Világenciklopédia. XII. kötet. (A magyar nyelvű kiadás főszerkesztője Széky
János)
[12] Boronyák Rita: Díszvetítés, avagy
a filmgyártás vége. Rendezőportrék: Kalmár László. - http://www.filmtett.ro/cikk/2123/diszvetites-avagy-a-filmgyartas-vege-rendezoportrek-kalmar-laszlo
- utolsó letöltés 2011. 04. 12.
[13] Czeglédi Gyula: Karády legenda. - http://gyula.czegledy.hu/cgi-bin/czc/index.cgi?mod=3&id=566&rovat_id=10 – utolsó letöltés: 2012. 04. 11.
[14] Gelencsér Gábor: A melodráma kisformája – Magyar társadalmi melodrámák 1954–62. - http://mandarchiv.hu/cikk/194/A_melodrama_kisformaja__Magyar_tarsadalmi_melodramak_195462 - utolsó letöltés: 2012. 04. 11.
[15] Kelecsényi László: Egyenlőtlen oldalú háromszögek – Szerelmes filmek a
60-as évek elején.-
http://magyar.film.hu/filmtortenet/mufajok/egyenlotlen-oldalu-haromszogek-szerelmesfilmek-a-60-as-evek-elejen-mufajelemzes.html - utolsó letöltés: 2012. 04. 11.
[16] Uo.
[17] Gelencsér Gábor: A közélet magánosítása. A film noirtól a melodrámáig - http://www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=10761 – utolsó letöltés: 2012. 04. 11.
[18] Uo.
[19] Mecseki Anett: Eszkimó asszony fázik (1984) - http://magyar.film.hu/filmtortenet/filmelemzesek/eszkimo-asszony-fazik-1984-filmtortenet-elemzes.html - utolsó letöltés: 2012. 04. 12.
[20] Kovács András Bálint: Tehetetlen érzelmek.
A modern melodráma
- http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=2484 – utolsó letöltés: 2012. 04. 12.
[21] Hungler Tímea: Konzervatívak és újítók. A melodráma műfajtörténete
3/3 - http://www.filmtett.ro/cikk/1448/konzervativak-es-ujitok-a-melodrama-mufajtortenete-3-3 - utolsó letöltés: 2012. 04. 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése