-
A nem szakmai indíttatású filmes blogokról -
Kiindulópont
Az
internet, különösen a web 2.0 megjelenésének következtében jelentősen
kiszélesedett a publikációs tér. Ez természetesen magával hozta azt a tényt is,
hogy bárki bármikor szerzővé válhat, bármiféle kritikai kontroll nélkül. Ennek
a jelenségnek egyik legjellegzetesebb hozadékai a különféle blogok, amelyek
között találunk egy adott témára koncentráló tematikus blogokat is, példánk
okáért filmes oldalakat.
Arra
vagyok kíváncsi, hogy ezek a nem szakmai indíttatású, gyakran rajongói hálából
vagy épp ellenérzésből/nem tetszésből táplálkozó filmes írások milyen
filmértési stratégiákról árulkodnak, hiszen némelyik oldalnak igen nagy a
látogatottsága. Mozgókép- és médiaismeret tanár szakosként ezért nem árt
ezekkel az internetes naplókkal tisztában lenni, hiszen a szakmaiságot mellőző
film(félre)értési lehetőségek a diákok filmbefogadására is hatással lehetnek,
alakíthatják hozzáállásukat a filmhez, még mielőtt látták volna azt. Tovább
Film(félre)értési
stratégiák a világhálón
A
legtöbb blogos filmértelmezés alapvető problémája, hogy nem szövegközpontú. Az
iskolai oktatásból is adódik, hogy - akárcsak sokszor egy vers vagy regény
elemzésekor – az értelmezőt befolyásolja egyrészt az évtizedekig uralkodó
pozitivista felfogás. E szerint a mű igazi értelmének felfejtése csak írójának
és a mű keletkezéstörténetének alapos ismeretében lehetséges, amelyma már
egyáltalán nem helytálló. Másrészt az értelmezők olykor megfelelő elemzési
készlet hiányában önmagukat vagy korábbi filmélményeiket vetítik ki mozgóképes
alkotásban, megfosztva magukat attól a(z esztétikai ) tapasztalattól, hogy a mű
egy zárt, immanens világ.
Az
alábbiakban különféle mozgóképértési stratégiára gyűjtök példákat a szóban
forgó blogokból. Az idézeteket az áttekinthetőség kedvéért tipográfiailag
elkülönítem a dolgozat szövegétől.
Egyszerű cselekmény – rossz film?
Gyakori
jelenség, hogy egy filmet egész egyszerűen azért minősítenek rossznak a blogoló
„kritikusok”, mert egyszerű a cselekményük, és nincs bennük elegendő
feszültségkeltés, vagy a történet markánsan elüt a befogadó hétköznapjaitól.
„Na,
ekkora marhaságot már régen láttam, mint amekkora ez a film!... A történet, az
eszközök meglehetősen sablonosak. Nem is nagyon szól semmiről sem ez a film.”[1]
„Már
a film első 15-20 percéből sajnos rájöhetünk, hogy valami nagyon nincs rendben,
mivel az több sebből is vérzik: mentes mindenféle izgalomtól, a cselekmény
híján van a fordulatoknak és a szereplők is hagynak némi kívánni valót maguk
után… Feszültségkeltés és fenntartás: ülj le, egyes!”[2]
Ugyanitt
a blogger hiányolja a főszereplő erkölcsi fejlődését:
„Véleményem szerint egy ilyen
témájú moziban, bár nem kötelező, de mindig hálás feladat legalább a főszereplő
személyiségének kibontása, morális felülemelkedése, félelmeinek legyőzése vagy
bármi olyan folyamat, ami emberibbé teszi és közelebb hozza a közönséghez.
„A hiba nem az én billentyűzetemben van, a történet
tényleg messze veti magát a racionálistól és hitelestől… Összefoglalva viszont
az a maximum, hogy közepes alá az egész. Sajnos be kell látni, hogy a
vígjátékok terén az amerikai kreativitás végleg kiveszett. Néhány jópofa geg,
izmosan nem odaillő beszólás, csepegtetett fekália még nem vígjáték -
legalábbis nekem nem. A dramaturgia fogalmát manapság már hírből sem ismerik, a
húzónevek pedig (akik pedig néha nem is húznak, csak vonszolnak visszafelé) a
cseppnyi intellektusra vágyóknak indifferensek.”[3]
Akadnak
persze olyan bejegyzések is, ahol a filmet messzemenően dicsőítik:
„Én a filmet a pszichológiatanításban tananyaggá,
legalábbis segédanyaggá tenném. Nem a lexikális ismerethalmazt gazdagítaná,
hanem az olyan esettanulmányok sorát, ahol a szereplők nem csak kartoték
adatok, hanem hús-vér emberek.”[4]
Trailerek/
moziplakátok kereszttüzében
Az
blogos értelmezők hajlamosak előzetes információk birtokában (trailerek, interjúk,
sőt moziplakátok) úgy véleményt alkotni a filmről, hogy még nem is látták. Nem
veszik figyelembe, hogy ezek az előzetesek többnyire csak marketingfogások.
„A
trailerek alapján tartottam tőle hogy "nem lesz valami jó", ezért úgy
ültem be rá hogy egynek jó lesz, de még így is gyenge volt.”[5]
„Csodálatos kalandok, mesebeli tájak és vad
fordulatok: a világsikerű regényből készült film három kontinensen készült, a
legnagyobb európai, amerikai és indiai színészeket hozza össze a kétszeresen
Oscar-díjas kínai rendező keze alatt, és fantáziájával biztosan elvarázsol
mindenkit, aki hisz a nagy
kalandokban, nagy ábrándokban és a nagyon nagy kékségekben. De erről már ez a poszter is meggyőz.”[6]
kalandokban, nagy ábrándokban és a nagyon nagy kékségekben. De erről már ez a poszter is meggyőz.”[6]
A probléma ebben a hozzászólásban, hogy a
trailer vagy egy fotó alapján nem lehet prognosztizálni a film értelmét és
várható hatását, főképp nem azt, hogy „elvarázsol”-e vagy sem, annál is inkább,
mert az „elvarázsol”, „magával ragadott a film” „lenyűgöztek a képek” és hasonló
vélekedések nem egy adekvát elemzés tartozékai.
Ebbe a csoportba sorolhatjuk azokat a
„filmkritikákat” is, amelyeknek szerzői már látták a filmet, de a filmről való
benyomásuk alulmaradtak a várthoz/trailerhez képest. A probléma hátterében az a
megállapítás áll, amely szerint „rendkívül gyakori, hogy az elemzők a
trailer információt ráolvassák a teljes és kész filmre.”[7]
Az egyik, filmelőzetesekkel foglalkozó oldalon a következőeket olvashatjuk:
„Mindannyian jártunk már úgy megszámlálhatatlan
alkalommal, hogy hosszú ideje várt filmünkre beültünk a moziba, majd a vetítés
végén igencsak keserű szájízzel távoztunk – a TotalFilm magazin az olvasóinak
szavazatai alapján most összeállított egy 50-es listát, melyek éppen ezek a
filmek szerepelnek: a legnagyobb csalódást okozott filmek.”[8]
Háttérinformációk
mint érvek
Szintén
nem egyedi, hogy egy film értelmezése során a rendezők, producerek, színészek
életrajzát, korábbi filmjeit vagy egész filmográfiáját bevonják egy adott film
interpretálásába.
„QUENTIN Dupieux-től legutóbb a 2010-es Rubbert láthattuk, melyben egy sorozatgyilkos
autógumi ámokfutását követhettük nyomon. Ebben a szellemben, azaz az abszurd
humor legjobb hagyományait folytatva készült az új film is, azzal a
különbséggel, hogy innen sajnos hiányzik a korábbi műre jellemző szórakoztató
önreflexió.”[9]
„Mel Gibson
tavaly még akcióhősként próbált feltámadni az egyértelmű
karakter-öngyilkosságot jelentő megnyilvánulásait követően, de mivel A sötétség
határánnal akkorát bukott, mint egy korkedvezményes nyugdíjra áhítozó görög
honpolgár, ezért idén már inkább drámai színészként igyekszik újrapozícionálni
önmagát.”[10]
„Szeretem Danny Boyle
korai munkáit. A Sekély Sírhant
és a Transpotting máig nagy
kedvenceim tőle. Ahogy a 28 nappal
később is tetszett. A parttal
és a Napfénnyel viszont nem
tudtam mit kezdeni. Utóbbit egyenesen utáltam. Aztán most itt van ez a Gettó
milliomos is, ami ugyan - nincs mit tagadni - teljesen elvarázsolt,
és magával ragadott, mégis valahogy vegyes érzéseket hagyott bennem maga után.”
„Végül 215 milliós költségvetéssel kezdődött el a film, ám tönkrement a
felépített helyszín, amelyet újra fel kellett húzni, a rendező egy saját
vonatot építtetett a filmhez.”[11]
Egészen
meghökkentőnek tűnik, hogy egy filmelemzése során a színészek külseje, testi
adottságai a mérvadók egy-egy diskurzusban:
„Nem tudom, miért kell Cameron
Diaz-t vígjátékban erőltetni. Jó, persze azt sem tudom, egyáltalán miért
kell bárhogyan és bármiben is erőltetni, de ilyen messzire ne menjünk. Hiszen
nemhogy melle és feneke nincsen (szexszimbólum?), de érzéke sem sok a
nevettetéshez.”[12]
„A művész(i hajzatú) direktor ugyan erős látványt és még erősebb
hangulatot teremtett, hőse lelkébe azonban nem nagyon tudott beletekinteni…”[13]
Összegzés
Az
alábbiakban szemezgetünk néhány filmes blogból, amelyek részben vagy többnyire
teljes egészében mellőzik a szakmaiságot. A világhálón terjedő, laikusok által
írt „kritikák”, kommentárok és ismertetők többnyire közvetlen véleményen
alapulnak, így gyakran a tetszik – nem
tetszik vagy jó film – rossz film
kategóriájába szorítják a mozgóképes alkotásokat. Ha Roland Barthes azt írta:
„az olvasó születésének ára a Szerző halála”,[14]akkor
talán mondhatjuk azt, hogy a szövegközpontú film adekvát értelmezésének
feltétele, hogy kiszabadítsuk magunkat ezeknek a blogoknak a hálójából.
Kitekintés: A probléma
felvázolás mozgóképkultúra- és médiaismeret-órán
Érdemes
továbbgondolni, hogy a fentiekben leírt problémát hogyan jelenítsük meg a
tanulók előtt tanórai keretek között azzal a nem titkolt céllal, hogy finomítsuk
mozgóképértési stratégiáikat, hiszen „a Mozgóképkultúra és médiaismeret
tanításának célja az alapvető médiaműveltség megszerzése, különös tekintettel a
mozgóképi szövegértés fejlesztésére, a média társadalmi szerepének és
működésmódjának feltárására.”[15]
A
nyáron rész vettem Debrecenben egy médiatábor szervezésben, ahol a 14 és 18 év
közötti fiatalok szintén arra panaszkodtak, hogy a trailer szinte mindig jobb,
mint maga a film, mivel „sokkal gyorsabb”, „pörgősebb”, „fantáziadúsabb”, „nem
lehet rajta bealudni.” A tanárok elsősorban elméleti keretek között próbálták
megértetni a diákokkal, hogy a trailer nem a film része, hanem akár tekinthetik
azt egy külön alkotásnak, amelynek legfőbb célja a reklámfogás. Ezt követően
különböző cselekményeknek megpróbálták leforgatni és megvágni az előzeteseiket,
megértetve a különbségeket.
Hasznosnak
tartanám, ha tanórai keretek között lehetőség lenne egy, akár a tanulók által
kiválasztott film megnézésére, amit összevetnénk az előzetesével együtt. Az
interaktív megbeszélés lehetőséget adna a diákok begogadási horizontinak
feltérképezésére, ugyanakkor nagymértékben fejlesztené a mozgóképértési
stratégiáikat.
Erre
építve, egy magasabb szinten feladat lehetne, hogy gyűjtsenek filmes blogokból
véleményük szerint nem helytálló megfogalmazásokat.
Érdemes
lenne, ha egy adott filmről otthon vagy akár az iskolában gyűjtenének
kritikákat ezekből a blogokból és a szakmai sajtóból. Ehhez persze tanárként
meg kell ismertetni őket kurrens filmes orgánumokkal (Filmspirál, Filmvilág,
Prizma) szem előtt tartva az életkori sajátosságokat (érdekes, könnyen
emészthető szövegek). Ezen a ponton kitérhetünk a médiablokk részeire is,
nevezetesen, hogy a megbízhatóbb oldalaknak mindig fel van tüntetve
szerkesztőgárdájuk az impresszumban, míg a szakmaiságot mellőző oldalon gyakran
csak nicknevekkel találkozunk.
Felhasznált
irodalom:
Barthes,
Roland: A szerző halála In: Uő.: A szöveg öröme. Osiris Kiadó, Bp., 2001
Nemzeti
alaptanterv – 2012.
Szíjártó
Imre: A blog mint a filmértés műfaja.
In: Agriamedia 2012. Szerk.: Nádasi
András, Líceum Kiadó, Eger, 2012
[7]
Szíjártó Imre: A blog mint a filmértés
műfaja. In: Agriamedia 2012.
Szerk.: Nádasi András, Líceum Kiadó, Eger, 2012, 333-335.o
[14]
Barthes, Roland: A szerző halála In:
Uő.: A szöveg öröme. Osiris Kiadó,
Bp., 2001. 55. old.
[15]
Nemzeti alaptanterv – 2012.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése